Venevero

Hallituksen esitys eduskunnalle veneverolaiksi ja laiksi vesikulkuneuvorekisteristä annetun lain muuttamisesta

Mikä venevero?

Venevero on hallitusohjelmaan kirjattu vero, jolla valtio tavoittelee 50 miljoonan vuotuisia verotuloja.

Venevero koskee veneiden lisäksi pieniä moottoriajoneuvoja, kuten mopoja, mopoautoja ja moottoripyöriä.*

Lainvalmistelussa vielä oleva venevero tulee todennäköisesti olemaan kerran vuodessa maksettava ajoneuvoveron kaltainen könttäsumma.

Venevero ei astu voimaan suunnitellusti alkuvuonna 2017, vaan viivästynee hieman.

Lähde

* Huom. mopot, mopoautot ja kevytmoottoripyörät näyttäisivät jäävän veron ulkopuolelle.

VENELAN KESKUSLIITTO FINNBOAT RY                                                                    27.10.2016

SUUNNITELLUN HUVIVENEVERON VAIKUTUKSET VENEALALLE JA VALTION VEROKERTYMÄÄN

Suunniteltu huviveneveron kokonaishyöty jää selvästi alle valtion esittämien laskelmien.  Veneilyn ja sitä kautta työpaikkojen vähentymisen myötä verotulot kääntyvät negatiivisiksi.  Pelkkä veneilyn vähentyminen näiden päätösten kautta vähentää laskelmiemme mukaan verotuloja neljän vuoden jaksolla 42 milj €.  Tämän lisäksi kasvava alan työttömyys vie suunnitellut kertymän vuositasolla pakkaselle.  Veneily on kuluttajille tapa liikkua saaristoon ja mökeille.  Se pitää saaristoa elävänä ja piristää saaristo- ja rannikkokuntien kesätaloutta.

Lue koko artikkeli:

Venevero Vaikuttavuusarvio.docx

Kaavaillun veneveron vaikutukset todennäköisesti yllättävät.

Kaikki Valtiovarainministeriölle jätetyt lausunnot löytyy nyt: http://vm.fi/hanke?selectedProjectId=23517

Tuntematon tiedostomuotoYhteenveto.pptx (136 kB)
Suomen Purjehdus ja veneily, tutkimus 2016
MS Word -tiedostoVenevero Vaikuttavuusarvio.docx (403 kB)
Veneveron vaikuttavuusarvio
PDF-tiedostoVeneilijä_01.pdf (1.4 MB)
Herra Veneilijä - Keskivertoveneilijän profiili

Mitä laki sanoo veneen rekisteröinnistä?

Vene on rekisteröitävä, jos sen pituus on vähintään 5,5 metriä tai moottoriteho 15 kilowattia eli noin 20 hevosvoimaa.