Miten muualla?
Jos halutaan toimia ja saada aikaiseksi lisätuloa miksi ei noudateta Ruotsin, Norjan ja Tanskan mallia?
Norjassa laskettiin veroa vuonna 2015 (125cc -15% ja yli 125cc -30%), jolloin kauppa lähti kasvuun (125cc +70% ja yli 125cc +47,6%, vuonna 2016 kauppa jatkoi kasvua +65%/+42,6%), kuluttajien ostovoima parani, työpaikkoja tuli lisää, samoin kuin verokertymää.
Sama ilmiö on toistunut Tanskassa ja Ruotsissa.
Valmistajat ihmettelevätkin miksi Suomessa ei pyöräkanta lähde uudistumaan, kun muualla Euroopassa se uudistuu. Kasvatetaanko veron johdosta jo ennestään yliraskasta byrokratiaa? Lisää virkamiehiä? Oliko hallituksella tarkoitus langettaa kateusvero vai saada työllisyyttä ylös ja rahaa kassaan? Kohdistetaanko tämä harrastevero muihin harrastuksiin myös yhtä tasapuolisesti?